Meditatie Januari 2019

Meditatie Januari 2019

Goed voornemen voor een nieuw jaar leven: vruchten           (bij Lucas 3: 7-14)  Zo richting halverwege januari zijn de eerste goede voornemens voor lees meer:

Actie Kerbalans 2019

Actie Kerbalans 2019

Actie Kerkbalans voor de Grote Kerk in Epe van startVrijwilligers van de Grote Kerk in Epe zijn weer op pad voor de jaarlijkse actie Kerkbalans. De opbrengst van de Actie Kerkbalans is hard nodig om de lees meer:

ZWO-project 2018-2019

ZWO-project 2018-2019

Hulp aan straatkinderen in Medellin ColombiaDuizenden kinderen in de Colombiaanse stad Medellín leven in krottenwijken. Stichting Straatkinderen Medellín organiseert allerlei activiteiten om te voorkomen lees meer:

  • Meditatie Januari 2019

    Meditatie Januari 2019

    Goed voornemen voor een nieuw jaar leven: vruchten...

  • Actie Kerbalans 2019

    Actie Kerbalans 2019

    Actie Kerkbalans voor de Grote Kerk in Epe van startVrijwilligers van de Grote Kerk in Epe zijn...

  • ZWO-project 2018-2019

    ZWO-project 2018-2019

    Hulp aan straatkinderen in Medellin ColombiaDuizenden kinderen in de Colombiaanse stad Medellín...

Goed voornemen voor een nieuw jaar leven: vruchten           (bij Lucas 3: 7-14) 
Zo richting halverwege januari zijn de eerste goede voornemens voor het nieuwe jaar waarschijnlijk al weer gesneuveld. En dan toch nog iets over vruchten als een goed voornemen? Inderdaad, dan gaat dit stuk niet zomaar om een gezond ‘goed voornemen’ om in het nieuwe jaar meer fruit te eten. 
Breng vruchten voort die een nieuw leven waardig zijn!’ Dat zegt Johannes de Doper tegen de mensen, als hij ze er op wijst dat hun levensstijl zo in godsnaam niet langer door kan gaan. Het moet echt anders. En hij wijst ze naar een andere toekomst, een beweging van vernieuwing, een andere manier van leven die dichtbij komt in de komst van Jezus. ‘Breng vruchten voort die een nieuw leven waardig zijn!’ En de mensen stromen massaal toe om zich door hem te laten dopen. Kennelijk willen mensen dat wel, zoeken ze dat: een andere manier van leven. Ergens in ons spreekt dat toch aan: dat het anders moet en anders kan.
Dus daarom: ‘Breng vruchten voort die een nieuw leven waardig zijn!’ Maar hoe dan? Wat houdt dat nieuwe leven in? Moet je dan alles overhoop gooien, voortaan allemaal andere dingen gaan doen?
Hoe? Dat vroegen de mensen ook aan Johannes. En wat antwoordt hij? Iets ingewikkelds? Iets hoogdravends? Nee. ‘Heb je twee stel onderkleren, geef dan een stel weg aan iemand die dat hard nodig heeft. En heb je eten over, deel dan met iemand daar mee geholpen is.’ 
Dus hoe breng je vruchten voort die een nieuw leven waardig zijn? Je zou kunnen zeggen: Neem, gebruik, bezit, verlang niet meer dan je nodig hebt. Maar deel met elkaar. Zorg voor elkaar. En dat heel concreet. Is dat geen boodschap die ook nu stevig van toepassing is, met onze consumptiemaatschappij en klimaat- en energieprobleem en de enorme verschillen tussen rijk en arm?

Maar zijn die vruchten voor iedereen dan dus hetzelfde? Niet iedereen bekleedt toch dezelfde positie in het leven. Sommigen hebben meer invloed en verantwoordelijkheid en kansen dan anderen. Moeten de lasten van een nieuwe manier van leven niet ook eerlijk verdeeld worden?
Welnu, er kwamen bijvoorbeeld ook tollenaars bij Johannes. Tollenaars: precies, die corrupte belastinginners die er in hun werk wel voor zorgden dat ze er zelf flink beter van werden. En er kwamen ook soldaten. Soldaten in dienst van de bezettende heersende macht van die tijd, soldaten die gewone burgers naar eigen inzicht konden dwingen te gehoorzamen? Willen ook zulke tollenaars en soldaten ‘vruchten voortbrengen’ die een nieuw leven waardig zijn? Serieus?! Nou, dergelijke lui zal Johannes toch wel heel snel wegsturen? Of anders zullen ze toch zeker wel heel snel ander werk moeten gaan zoeken?! 

Toch is dat níet wat Johannes tegen ze zegt. Ook tollenaars en soldaten zijn uitgenodigd om zich aan te sluiten bij een andere, eerlijker toekomst. En wat is nu juist zo opvallend: zij mogen tollenaars en soldaten blijven! Maar wat zij in hun positie wel moeten doen? “Vorder niet meer dan wat jullie is opgedragen, doe je werk zonder iemand af te persen of jezelf te laten omkopen en neem genoegen met je soldij.” 
Oftewel: juist als je een positie hebt met verantwoordelijkheid en macht, met invloed en de mogelijkheid om jezelf veel toe te eigenen - gebruik je positie niet om jezelf te verrijken. Neem genoegen met een normaal salaris. En doe wat je doet eerlijk en eerzaam en gewetensvol. 

Is dat geen prachtige boodschap? Want dat betekent dat ieder op zijn of haar eigen plek de verandering kan zijn die God vraagt. Juist ieder op zijn of haar plek! Of je nu een CEO bent, een militair, een belastinginspecteur, een leraar, een advocaat, of je in de zorg werkt, of je een winkel hebt of bedrijf, of wat ook maar. En het gaat natuurlijk om meer dan alleen onze werkplek, het gaat om alles wat we doen: dus net zo goed als buurvrouw, of als lid van een vereniging, of als je zitting hebt in het bestuur van een stichting of hoort bij een gilde of je inzet voor een politieke partij. Overal waar jij je plek hebt, júist daar: op jouw eigen plek – daar ben jij het die verandering teweeg kan brengen. Die een verschil kan maken. En niemand anders.
In onze tijd moet het in veel opzichten anders: onze wereld en de toestand van de aarde schreeuwen om een nieuwe manier van leven. Geloven we dat een andere toekomst werkelijk mogelijk is? In de lijn van Johannes en Jezus worden we zonder uitzondering allemaal uitgenodigd om je aan te sluiten bij een andere toekomst. Is dat geen uitermate goed voornemen, niet alleen voor een nieuw jaar, maar voor een heel nieuw leven? ‘Breng vruchten voort die een nieuw leven waardig zijn!’ 
                                                                                                                             Ds. Jelbert Versteeg
Voor meer meditaties klik op "MEDITATIES" in de menubalk